Betaling
Når du indberetter udgifter, modtager du en opgørelse. Det fremgår af opgørelsen, hvordan bindingspligten er beregnet, og om der skal indbetales bindingsbeløb. Bindingspligtige beløb forfalder samtidig med indberetningen af vedligeholdelsesregnskabet.
Hvis du ikke indberetter vedligeholdelsesregnskab til GI, vil dine udgifter blive sat til 0 kr., og bindingspligten vil blive beregnet herudfra. Dit bindingspligtige beløb forfalder i disse tilfælde 6 måneder efter regnskabsårets udløb.
Indestående
Beløb på konti i GI forrentes.
Sådan forrentes indestående
Indestående på bindingskonti forrentes med en rente, hvis størrelse fastsættes af GI's bestyrelse. Renten tilskrives én gang årligt (31.12).
Restancer
Hvis du ikke betaler til tiden, vil GI efter at have rykket for betaling, sende beløbet til inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Inddrivelse af skyldige beløb bliver pålagt gebyrer og renter efter Gældsstyrelsens regler.
GI har pant og fortrinsret i ejendommen efter ejendomsskatter for forfaldne beløb.
Udbetaling - Bindingskonto
De penge, som er indbetalt på bindingskontoen, skal bruges til vedligeholdelse. GI udbetaler pengene, så snart vi har fået et regnskab med udgifter, der viser, at der kan udbetales, og når betingelserne for at få pengene udbetalt, er opfyldt. Læs nedenunder om betingelserne for udbetaling fra § 120 konti på grund af afholdte udgifter til vedligeholdelse. GI udbetaler desuden indestående, hvis bindingspligten ophører.
GI udbetaler som udgangspunkt til den NemKonto, der er knyttet til ejerens CPR-nr. eller CVR-nr. Ejeren har mulighed for at få pengene overført til en specifik konto, altså til en konto, som ikke er ejerens NemKonto. Kontakt os, hvis du vil have pengene udbetalt til en anden konto.
Betingelser for udbetaling - § 120
Før der kan ske udbetaling (frigivelse) fra bindingskontoen, skal udgifterne være større end saldoen på § 119-kontoen og periodens hensættelser (både § 119 og § 120). Når du indberetter på Selvbetjening, vil det fremgå, hvor store udgifterne skal være, før der kan ske udbetaling.
Beboelseslejerne eller beboerrepræsentanterne skal have oplysning om de afholdte udgifter. De skal desuden have oplysning om det beløb, der kan udbetales. Fristen for at gøre indsigelse er 6 uger. Udlejer kan vælge i stedet at indhente skriftlig accept fra et flertal af beboelseslejerne eller beboerrepræsentanterne.
Udlejer bekræfter ved indberetning til GI, at udbetalingen er godkendt af beboerrepræsentationen eller et flertal af lejerne. Udgifter kan derfor ikke indberettes før udløbet af 6 ugers fristen. Der kan ske indberetning af udgifter op til 3 gange om året, når der er penge på kontoen.
Hvis betingelserne ikke opfyldes
Hvis et flertal af beboelseslejerne eller beboerrepræsentanterne gør indsigelse mod udbetalingen, kan udlejer vælge at:
- frafalde anmodningen om udbetaling, eller
- indbringe spørgsmålet for huslejenævnet.
Hvis udlejer indbringer sagen for huslejenævnet, skal GI have en kopi af afgørelsen, som GI følger.